Izbira mentorja je zelo pomembna, saj podjetniki ne glede na izkušnje potrebujejo sogovornika s primernim strokovnim znanjem. Z mentorjem se namreč lahko pogovorijo o dilemah in situacijah pri razvoju podjetja. Na tem mestu z vami delimo izkušanje in mnenja, ki smo jih pridobili v zadnjih letih, od kar v Primorskem tehnološkem parku izvajamo mentorski program.
6 vidikov, ki jih je dobro upoštevati
Zelo pogosto vprašanje, s katerim se soočamo pri delu s podjetniki je, kako izbrati primernega mentorja. Navedenih je šest vidikov, za katere menimo, da so pomembni za uspešno izvedbo učinkovitega mentoriranja:
1. Mentor naj bo oseba, ki mentorirancu celostno pomaga graditi dobičkonosno podjetje.
Pravi mentor podjetniku je podjetnik, ki z nasveti lahko pomaga pri gradnji podjetja in vzpostavitvi učinkovitega poslovnega modela. Glavni cilj vsakega podjetnika je ustvariti dobičkonosno podjetje. Mentor mora biti sposoben svetovati predvsem na področju poslovnih modelov, razvoja podjetja ter businessa na sploh. Mentorstvo se mora vedno izvajati v odnosu CEO-to-CEO. Poenostavljeno – nekdo, ki je strokovnjak za FB oglaševanje, ne more biti dober mentor. Lahko pa je ekspert, ki podjetniku pomaga ugotoviti, ali marketinški kanal FB deluje za njegovo podjetje.
2. Mentor naj bo CEO uspešnega podjetja, ki je eno ali dve razvojni fazi pred podjetjem mentoriranca.
Dober mentor je nekdo, ki je eno oz. dve fazi razvoja podjetja pred mentorirancem ter ima lastno in predvsem uspešno podjetniško izkušnjo. Ko govorimo o uspešnosti, so relevantna merila:
- višina generiranih prihodkov
- število zaposlenih
- višina dobička
Nagrade in titule niso predmet meril. Pomemben je tudi vidik, da zelo izkušen podjetnik, ki vodi lastno ustaljeno podjetje že 20 let, ni najbolj primeren mentor nekomu, ki v tem trenutku postavlja nov proizvod na trg. V tem času so se lahko namreč razmere, v katerih je izkušeni podjetnik vzpostavljal podjetje, povsem spremenile. Navedeno trditev je sicer potrebno jemati nekoliko z rezervo, vendar v splošnem velja, da mora mentor imeti sveže in aktualne izkušnje.
Če mentor nima lastne podjetniške izkušnje, se lahko zgodi, da njegovi nasveti niso dovolj verodostojni in jih mentoriranci (podzavestno) ne jemljejo dovolj resno. Kot vedno so tudi tu izjeme, ampak v večini primerov to ni najboljši fit.
3. Mentor naj ima široka znanja in strukturiran pristop do podjetništva nasploh.
Lastnost dobrega mentorja je, da ima veliko znanja o različnih poslovnih modelih, spremlja podjetniško dogajanje doma in po svetu ter se nenehno izobražuje na vseh podjetniških področjih. Mentor, ki ima v tem smislu širino, je odličen sogovornik mentorirancu pri iskanju modelov, ki bi lahko delovali pri njegovem podjetju. Dober mentor ima tudi dobre komunikacijske sposobnosti in izraža empatijo. To pomeni, da zna v pogovoru izzvati mentoriranca h kritičnemu razmišljanju, istočasno pa ne vsiljuje svojih vidikov ter mu pusti lastno pot razmišljanja.
4. Mentor naj bo v komuniciranju jedrnat in iskren.
Pri rasti in razvoju podjetja vedno pride do zelo resnih trenutkov in težkih odločitev. Temu se praktično noben podjetnik ne more izogniti. Zato je pomembno, da je mentor oseba, ki zna biti konkretna in iskrena ter da poda pogled o realnem stanju. Hitro in
iskreno soočanje s takšnimi odločitvami je ključnega pomena za rast podjetja ter zmanjšuje možnosti, da podjetje konča na slabi strani statistike.
Pri takšnih odločitvah je tudi neizogibno, da se podjetnik sooči z lastnimi osebnostnimi izzivi. Dober mentor tako zna v določeni meri prevzeti vlogo osebnostnega trenerja in mentoriranca poskuša usmerjati v osebnosti rasti oz. mu zna svetovati, kje najti eksperta na to temo. Ravno zato je dober mentor še kako pomemben za mentoriranca, ker poleg poslovnega vidika globoko razume strahove in pomisleke, s katerimi se mentoriranec sooča.
5. Mentor in njegova znanja naj bodo skladna s fazo razvoja podjetja.
Podjetje gre skozi različne faze rasti, zato ni nujno, da je v času razvoja podjetja mentor vedno isti. Na začetku je dobro, da mentor bolj procesno pomaga pri testiranju in raziskovanju trga, ko je fokus na odkrivanju poslovnega modela in postavljanju ponavljajočega prodajnega procesa. Pri izbiri prvega mentorja so bistvene zgoraj navedene lastnosti, ne pa tudi to, da ima izkušnje v enaki panogi, kot podjetje mentoriranca. V bistvu je pomembno, da se samo v grobem izkušnje skladajo s produktom (storitev vs. izdelek, digitalni produkt vs. digitalna storitev, B2B vs. B2C, …). Mentorja, ki ima specifične izkušnje, lahko podjetnik poišče v kasnejših fazah razvoja.
6. Mentor naj bo oseba, s katero lahko zgradiš prijateljski odnos.
Z mentorjem je potrebno zgraditi dober in trden odnos, ki temelji na zaupanju. Osebno in poslovno življenje vsakega podjetnika se zelo prepletata in vemo, da se osebnostna rast podjetnika odraža tudi v rasti podjetja. Pri odnosu mentor-metoriranec je odkritost in zaupanje osnova za uspešen rezultat mentoriranja. Ravno zato je pomembno, da sta mentor in mentoriranc osebnostno kompatibilna. Poenostavljeno, če mentor in menotriranec ne moreta na kavo ali pivo, že samo zato, da bi jima bilo prijetno, bo mentoriranje v veliki meri izguba časa.
”Krovni mentor” in več svetovalcev
V zadnjih 5 letih je v Sloveniji s pomočjo različnih programov dostopnost do mentorjev in svetovalcev bolj enostavna. Glede naše izkušnje je najuspešnejša oblika ta, da si podjetnik poišče ”krovnega mentorja”. Pri tem naj bo cilj dolgoročno sodelovanje. Poleg krovnega mentorja lahko podjetnik sodeluje še z ostalimi svetovalci, s katerimi pridobi specifična znanja (marketing, analitika, mreženje, socialna omrežja, …). Tu je ključno, da zna mentoriranec zelo dobro kombinirati mnenja mentorja in svetovalcev. Da pri tem razume, kako specifična znanja uporabiti za realizacijo strategije rasti podjetja, pri kateri mu pomaga mentor. Zelo neproduktivno je, ko mnenja in pogledi svetovalca podirajo strategijo na kateri delata mentoriranec in mentor. Namesto tega je zelo pomembno, da upošteva hierarhijo mnenj. To pomeni, da si zastavi nekakšen masterplan rasti podjetja, ki ga načeloma oblikuje s krovnim mentorjem, ostala znanja in strategije (npr. strategijo nastopa na socialnih omrežjih), pa podredi masterplanu.
Naloga menotriranca v odnosu do mentorja ostalih svetovalcev ni samo, da srka znanje in poskuša to implementirati v lastno podjetje. Važno je, da mentoriranec igra nekakšno vlogo »razsodnika«, da pozorno posluša mentorja in eksperte, poskuša razumeti njihove vidike ter se učiti na njihovih izkušnjah, istočasno pa graditi svojo edinstveno strategijo. Pravijo, da podjetnik upošteva le 20 % vseh mnenj, ki jih sliši o njegovem poslu. Menim, da je to trditev treba jemati z rezervo in jo prilagoditi glede na stopnjo znanja mentoriranca.
Kako najti pravega mentorja?
Najti pravega in dobrega mentorja je včasih zahteven postopek. Na tem mestu priporočamo, da je podjetje vključeno v enega od mnogih tehnoloških parkov ali inkubatorjev v Sloveniji, in sicer iz dveh razlogov:
Tehnološki parki in inkubatorji imajo svoje mentorske programe in preko njih lahko podjetje pride do pravega mentorja. Zaposleni v teh institucijah dnevno sodelujemo z velikim številom mentorjev in lahko svetujejo, katerega podjetnika vprašati za mentorstvo. Poleg tega je v teh institucijah veliko podjetnikov, ki so že sodelovali z mentorji in imajo s tem veliko izkušenj.
Vsekakor priporočamo, da podjetje identificira večje število potencialnih mentorjev (recimo tri do pet) in z njimi najprej opravi telefonski klic ali se dogovori za srečanje ter skozi to vidi ali mentor ima primerna znanja in ali je osebnostno kompatibilen. Šele po tem lahko kvalitetno izbere ”krovnega mentorja”.
Pri tem bi radi izpostavili, da so po naših izkušnjah najboljši mentorji izbirčni :-). Gre za uspešne ljudi s strastjo do tistega kar počnejo, mentorstvo pa navadno ni njihovo glavno delo. Mentorstvu namenjajo omejeno število ur, zato sprejmejo le mentoriranja, za katera menijo, da se bodo z njihovo pomočjo razvila v uspešne podjetniške zgodbe. Priporočamo, da se na sestanke pripravite in se poskušate pokazati v najboljši luči tako, da mentor v vas lahko zazna osebo, ki je sposobna in motivirana zgraditi uspešno podjetja.
»Projekt je sofinanciran s pomočjo Evropskega sklada za regionalni razvoj, Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport ter SPIRIT, Javna agencija«